05.03.2007 - Aleš Gregor
Obvod kola je základním údajem pro výpočet rychlosti cyklocomputerem. Obvod kola musíte do tachometru vložit pokaždý, když koupíte novej, nebo když dlouho měníte baterky :)
Na velikosti v tomto případě záleží, takže Vám v tomhle článku nabídnu 3 možnosti, jak určit obvod kola.
To jestli je třeba dělat si hlavu z přesného nastavení obvodu kola nechám na Vás. Fakt je ten, že každej centimetr o kterej se zmýlíte při určení obvodu kola, se projeví na 50 km vyjížďce rozdílem zhruba 250m.
[hr]
[b]1.Matematika[/b]
[1l]Výpočet obvodu kruhu, celkem přesná a velice rychlá a jednoduchá metoda. Potřebujete jen metr a kalkulačku, nebo umět násobit...:)
Obvod kola = 3,14 x průměr kola (průměr kola je rozměr od jednoho kraje pláště ke druhýmu rovnou přes prostředek)
Jestli nemáte metr lze to sfouknout 50cm pravítkem. Změříte jen poloměr (od okraje pláště ke středu) a vynásobíte to dvěma :)
[hr]
[b]2. Tabulky[/b]
Nejmíň přesná metoda. V tabulkách se dá podle rozměru pláště vyčíst obvod kola, ale není tady přihlíženo např. k opotřebení, nebo nahuštění kola… je to spíš nouzové řešení.
[b]Rozměr[/b] | [b]Rozměr[/b] | [b]Obvod v mm[/b] |
47-305 | 16x1.75x2 | [b]1272[/b] |
47-406 | 20x1.75x2 | [b]1590[/b] |
37-540 | 24x1 3/8 A | [b]1948[/b] |
47-507 | 24x1.75x2 | [b]1907[/b] |
23-571 | 26x1 | [b]1973[/b] |
40-559 | 26x1.5 | [b]2026[/b] |
44-559 | 26x1.6 | [b]2051[/b] |
47-559 | 26x1.75x2 | [b]2070[/b] |
50-559 | 26x1.9 | [b]2089[/b] |
54-559 | 26x2.00 | [b]2114[/b] |
57-559 | 26x2.125 | [b]2133[/b] |
37-590 | 26x1 3/8 | [b]2105[/b] |
37-584 | 26x1 3/8x1 1/2 | [b]2086[/b] |
20-571 | 26x3/4 | [b]1954[/b] |
32-630 | 27x1 1/4 | [b]2199[/b] |
28-630 | 27x1 1/4 Fifty | [b]2174[/b] |
40-622 | 28x1.5 | [b]2224[/b] |
47-622 | 28x1.75 | [b]2268[/b] |
40-635 | 28x1 1/2 | [b]2265[/b] |
37-622 | 28x1 3/8x1 5/8 | [b]2205[/b] |
18-622 | 700x18C | [b]2102[/b] |
20-622 | 700x20C | [b]2114[/b] |
23-622 | 700x23C | [b]2133[/b] |
25-622 | 700x25C | [b]2146[/b] |
28-622 | 700x28C | [b]2149[/b] |
32-622 | 700x32C | [b]2174[/b] |
37-622 | 700x35C | [b]2205[/b] |
40-622 | 700x40C | [b]2224[/b] |
[hr]
[b]3. Praxe :)[/b]
[2l]Já používám metodu změření jedné otáčky kola. Je to jednoduchá a relativně rychlé metoda, přičemž když trochu přitlačim na řidítka vyjde mi asi ten nejpřesnější obvod, kterej by měl odpovídat podmínkám v terénu.
Natáhnu si na zem metr a na pláš si propiskou označim začátek.
Pak jedu vedle metru dokud se kolo neotočí o jednu otáčku.
Nakonec jen přečtu obvod kola.
Přesný, rychlý, dokonalý :)
[3] [4] [5]